Hypotheek

Het kopen van een eigen woning is voor sommigen een droom die werkelijkheid wordt. Voor anderen is het vanzelfsprekend, dat je het liefst in een eigen woning wilt wonen. Er wordt over gesproken waar je wilt wonen, welk type woning je aanspreekt, nieuwbouw of een nostalgisch jaren ’30 woning. Moet er verbouwd worden en passen onze meubels er wel in.

Er zijn echter weinig mensen die een eigen woning uit eigen middelen kunnen betalen en dus is er vaak een financiering nodig, een hypotheek. Je kunt daarvoor naar een bank toe gaan, of naar een tussenpersoon. Een bank biedt over het algemeen alleen zijn of haar eigen producten aan, terwijl een tussenpersoon een bredere kijk op de (product)markt heeft.

Voorafgaand aan het afsluiten van een financiering voor het kopen van een huis, krijgt het advies een steeds belangrijkere plaats. Het advies behoort nl. aan te sluiten bij uw wensen en doelstellingen. Bij uw inkomen, maar zeker ook bij uw uitgavenpatroon. Bij uw huidige situatie, maar ook uw toekomstplannen hebben invloed op uw mogelijkheden. Geld is geen doel op zich, maar hoort passend te zijn bij jouw levensstijl.

Daarom is het van belang dat we elkaar kennen. Wij willen graag als adviseur naast u staan, u van financieel advies voorzien op die momenten dat u het nodig heeft. U hebt een verhaal. Dat verhaal moet in cijfers omgezet worden en terugvertaald worden op een manier dat u het verstaat. Uiteraard legt u uw verhaal niet zomaar bij iemand neer, maar het liefst bij iemand die verstand van zaken heeft en weet waar hij het over heeft. Bent u nieuwsgierig geworden naar wat wij voor u zouden kunnen betekenen, neem dan contact met ons op.

Wat betekent een eigen woning voor jou?

De woning als vermogen, de hypotheek als schuld

Stappenplan:
Interesse voor de woningmarkt kan op veel verschillende momenten ontstaan. U hebt uw eerste vaste baan en wil zich ergens gaan settelen. U wilt groter gaan wonen nu er kinderen op komst zijn of misschien wilt u juist weer kleiner gaan wonen. Al hoe verschillend de interesse voor de woningmarkt kan zijn, om te komen tot een passende financiering, zijn er wel verschillende stappen te benoemen.

  1. Het kennismakings- of oriëntatiegesprek.  Dit eerste gesprek is er voor bedoeld om elkaar kennen te leren. Welke ideeën heeft u, hoe is uw financiële situatie en wat kunnen wij daarin voor u betekenen. In dit eerste gesprek zullen wij onze manier van werken aan u voorleggen en met u bespreken welke kosten wanneer in rekening gebracht gaan worden. Het doel van dit gesprek is dat u voldoende informatie krijgt om te beoordelen of het tot een opdracht kan komen. 
  2. Bij de inventarisatie wordt gekeken naar uw huidige situatie. Naar uw inkomenssituatie, maar zeker ook naar uw uitgavenpatroon. Naar uw wensen op korte termijn, maar minstens zo belangrijk zijn ook uw doelstellingen op de langere termijn. Aan de hand van de geïnventariseerde gegevens wordt het Persoonlijk Klantprofiel opgesteld, dat de basis vormt voor de financiële analyse en het advies.
  3. Na het vaststellen van uw klantprofiel wordt een analyse van de risico’s gemaakt. Wat betekent het bijvoorbeeld voor uw besteedbaar inkomen wanneer u alleen komt te staan, of wanneer u arbeidsongeschikt wordt. Op basis van het klantprofiel en de analyse geeft de adviseur in het adviesrapport aan hoe zij denkt het beste invulling te kunnen geven aan uw vragen, wensen en doelstellingen. Welke hypotheek is het meest passend en waar kan die afgesloten worden.
  4. Aan de hand van het adviesrapport wordt met u besproken welke producten of diensten u wilt afnemen en welke niet. Uw afweging en de mening van uw adviseur worden daarbij opnieuw vastgelegd. Vervolgens wordt de bemiddeling uitgevoerd.
  5. De nazorg wordt in de vorm van een abonnement aangeboden. Dit abonnement loopt naast uw hypotheek en geeft u toegang tot mijn kluis en mijn digimap. Daarnaast biedt deze nazorg u een continue en periodieke afstemming tussen (hypotheek)advies en uw persoonlijke situatie.

Dienstverleningsdocument Hypotheek